Pierwszy kwartał tego roku minął zgodnie z oczekiwaniami ekspertów – rynek e-commerce w Polsce rósł, ciągle podnosząc swoją wartość. Prognozy na początku roku dotyczące wartości całej branży handlu elektronicznego w Polsce na rok 2020 wynosiły ok. 70 mld złotych. Niestety, tak optymistycznie nie wyglądała sytuacja na świecie. Już wtedy z niepokojem obserwowaliśmy doniesienia z zagranicy. Na początku marca potwierdzono pierwszy przypadek COVID-19 w Polsce. W ciągu paru tygodni gospodarka stanęła w miejscu. Wiele branż zahamowało, inne w ogóle przestały funkcjonować. Ale branża e-commerce nie zanotowała spowolnienia. Wręcz przeciwnie. Polacy zaczęli więcej czasu spędzać w sieci – wirtualne zakupy zastąpiły te tradycyjne. Zaczęliśmy ubierać się w Internecie – zamawialiśmy coraz więcej i częściej: ciuchów, dodatków, biżuterii i obuwia. To te rzeczy najchętniej dodawaliśmy do wirtualnego koszyka.
Trudno się spodziewać, że tendencja na kolejne półrocze ulegnie zmianie. Polubiliśmy e-zakupy, doceniamy je za pełną dostępność i wygodę. Stopniowo będzie powstawać coraz więcej e-sklepów, bo coraz więcej branż będzie musiało przenieść swoje działanie do sieci. To tam spotkamy teraz naszego potencjalnego klienta.
A eksperci? Podnieśli swoje prognozy na rok 2020 dotyczące wartości rynku handlu elektronicznego do ponad 100 mld złotych.
W 2020 roku liczba internautów kupujących w e-sklepach stanowi już 73% ogółu osób korzystających z Internetu w Polsce. Patrząc na tendencje rok do roku, dane te wyglądają następująco:
– rok 2016: 48%
– rok 2017: 54%
– rok 2018: 56%
– rok 2019: 62%
– rok 2020: 73%
Wzrost aż o 11 p.p. w stosunku do poprzedniego roku 2019 w sposób najbardziej widoczny pokazuje, że wiele osób które do tej pory nie dokonywało nigdy zakupów w sieci, przekonało się do e-sklepów.
Źródło: opracowanie własne, na podstawie raportu Gemius, dot. e-commerce w Polsce na lata 2016, 2017, 2018, 2019, 2020.
Tendencje zakupowe Polaków w porównaniu z rokiem poprzednim pozostają bez zmian. Aż 69% pytanych internautów wskazało na odzież, dodatki i akcesoria odzieżowe. Kupno obuwia zajmuje drugie miejsce. Wskazało na nie 58% badanych. Kosmetyki i perfumy to wybór 57% pytanych osób.
Najczęstsze wybory zakupowe Polaków
Źródło: opracowanie własne, na podstawie “E-commerce w Polsce 2020”
Na pierwszym miejscu internauci wskazują dostępność: 82% osób deklaruje, że możliwość całodobowego robienia zakupów stanowi najważniejszy czynnik przy wyborze e-sklepu. Na kolejnym miejscu jest wygoda, czyli brak konieczności “wstawania z łóżka”. Wskazało na nią 78% osób. Ostatnie wskazanie dotyczy możliwości nieograniczonego czasu poszukiwania produktu (72% badanych). Dopiero na 4 miejscu wskazany jest aspekt kwoty: dla 71% internautów jest to czynnik istotny do dokonania zakupu w sklepie online.
82%
Dostępność
78%
Wygoda
72%
Nieograniczony czas
71%
cena
Najpopularniejszą formą dostawy przy wyborze e-sklepu pozostaje maszyna paczkowa* – wskazało na nią 61% Internatów. Na drugim miejscu z wynikiem 55% odpowiedzi znajduje się możliwość otrzymania paczki do rąk własnych przez kuriera. Na podium znajdują się również usługi oferowane przez pocztę: dostawa przez listonosza – wynik: 33% wskazań.
*Maszyny paczkowe a nie Paczkomaty? Nazwa Paczkomaty jest oficjalnie znakiem towarowym zarejestrowanym na rzecz spółki Integer SA – właściciela spółki InPost Paczkomat sp. z o.o..
Źródło: opracowanie własne, na podstawie “E-commerce w Polsce 2020”
długiego czasu oczekiwania na dostawę
Jako klienci jesteśmy niecierpliwi. Nie chcemy długo czekać na zamówioną rzecz. Taką odpowiedź wskazało 37% internautów.
wysokich kosztów dostawy
Nie lubimy płacić za przesyłkę. Staramy się zawsze obniżyć koszt dostarczenia towaru. Na zbyt wysokie koszty dostawy wskazuje 30% internautów.
natrętnych reklam
Re-marketing. Skuteczne działania na pozyskanie ewentualnego nowego klienta, ale dla wielu z nas reklama "śledząca" działa irytująco. Tak twierdzi 27% pytanych Internautów.
uszkodzonych przesyłek
Niestety to się zdarza. Zazwyczaj sklepy nie robią żadnego problemu z wymianą towaru na nowy. Ale dla 15% wskazań to sytuacja, którą chcą uniknąć.
atrakcyjna cena
Nie ma zaskoczenia. To najważniejsze czynnik przy wyborze e-sklepu. Walka w sieci o klienta zazwyczaj oznacza oferowanie niższych cen. Na taką odpowiedź wskazało 48% ankietowanych.
niskie koszty przesyłki
Dostawa to druga rzecz na jaką zwracamy uwagę. Niskie koszty dostawy mogą zrekompensować wyższą cenę oferowanego produktu. Dla Klienta finalnie liczy się łączna cena produktu + przesyłki. Wskazało tak 41% Internautów.
pozytywne doświadczenia
34% osób deklaruje, że o wiele częściej są w stanie dokonać ponownego wyboru konkretnego e-sklepu po wcześniejszych, pozytywnych doświadczeniach zakupowych.
krótki czas oczekiwania na dostawę
Im krótszy czas wysłania towaru do klienta deklaruje sklep internetowy, tym jesteśmy częściej skłonni zdecydować się na jego ofertę. Tak uważa 28% osób.
W obecnych czasach posiadanie własnego e-sklepu nie powinno stanowić tylko dodatku do tradycyjnego sklepu stacjonarnego. Sukces firmy to równoległe rozwijanie biznesu fizycznego oraz internetowego. Przybywa osób młodych, które zakupy dokonywać będą tylko w ten sposób – oszczędzając swój czas, ceniąc wygodę i mnogość oferowanego asortymentu. Każdego roku kupujemy coraz więcej przy pomocy Internetu. Okres pandemii nie zmienił zachowań zakupowych Polaków. Wpłynął tylko na tempo w jakim przekonujemy się do wirtualnych zakupów.
Źródła:
– money.pl
– raport Gemius: “E-commerce w Polsce 2016“
– raport Gemius: “E-commerce w Polsce 2017“
– raport Gemius: “E-commerce w Polsce 2018“
– raport Gemius: “E-commerce w Polsce 2019“
– raport Gemius: “E-commerce w Polsce 2020“