Projektowanie stron WWW, sklepy internetowe, pozycjonowanie i reklama w Internecie – Orbisnet

Amazon.pl w Polsce! Chcesz zacząć sprzedawać?

Allegro, Amazon, eBay
W ostatnim czasie pojawiała się informacja o uruchomieniu Amazon.pl w Polsce. Do tej pory Polacy chcąc zrobić zakupy z Amazona mogli skorzystać z niemieckiej strony amazon.de. Konkretnych dat uruchomienia polskiej wersji strony nie podano, ale właśnie udostępniono platformę dla osób z Polski sell.amazon.pl, gdzie można rejestrować się jako sprzedawcy na Amazon.
Amazon, Allegro, eBay…
Amazon stanowi konkurencję dla naszego rodzimego Allegro.pl. Czy wobec silnej pozycji polskiej platformy handlowej jest miejsce na nowego gracza w naszym kraju? W roku 2005 inny amerykański gigant sprzedaży internetowej eBay pojawił się w Polsce i odniósł spektakularną porażkę. Wysokie prowizje, nieintuicyjny serwis i słaba obsługa użytkowników przyczyniły się do tego, że eBay nie zawojował polskiego rynku. Główna przyczyna porażki znajdowała się jednak gdzieś indziej: przyzwyczajenia Polaków do Allegro były zbyt silne, aby wybrać amerykańskiego odpowiednika. Ale Amazon to w tym momencie konkurent z innej ligi niż eBay w 2005 roku. To gracz, który w Polsce na koniec 2020 roku posiadał 9 centrów logistycznych, nowoczesne Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku oraz usługi związane z dostawą chmury obliczeniowej (Amazon Web Services) zlokalizowane w Warszawie. Oprócz tego ma potężne doświadczenie w sprzedaży internetowej (na rynku amerykańskim Amazon obecny jest od 1994 roku), rozpoznawalność, silne zaplecze infrastrukturalne i finansowe.
Sprzedaż na Amazon. Co i jak?

Amazon dzięki swej platformie oferuje dostęp do ponad 300 milionów klientów Amazon na całym świecie. Sprzedając swoje swoje produkty za pośrednictwem Amazona, trafiamy do potencjalnych klientów z ponad 200 krajów. Jest to olbrzymi rynek, mogący przenieś biznes na zupełnie nowy poziom. Aby móc zacząć korzystać z Amazon jako sprzedawca należy wejść na stronę sell.amazon.pl i stworzyć konto w serwisie Amazon Seller Central.

Do rejestracji potrzebne są następujące dane:
I gotowe. Pozostaje zacząć sprzedawać swoje produkty na cały świat.
Amazon.pl = opłaty, opłaty, opłaty…

Sprzedaż na Amazon wiążę się z pewnymi opłatami i prowizjami. Pierwszą decyzją, przed jaką stanie potencjalny sprzedający to wybór jednego z dwóch dostępnych planów dotyczących sposobu rozliczania się z prowizji za każdy sprzedany przedmiot:

Plan Profesjonalny

Skierowany do sprzedawców, którzy przeprowadzają więcej niż 40 transakcji w miesiącu. Plan ten umożliwia dostęp do raportów, statystyk, reklam swoich produktów. Kwota planu profesjonalnego jest stała i wynosi 165,91 zł/netto miesięcznie.

Plan Indywidualny

Wybierając ten plan, za każdy sprzedany przedmiot Amazon pobierze opłatę 4 zł/netto. Plan indywidualny przeznaczony jest dla sprzedawców, którzy będą planowali sprzedawać mniej niż 40 przedmiotów miesięcznie.

Pierwsze opłaty za nami. Jednak Amazon oprócz opłat za prowadzenie konta, nalicza również prowizję za każdy sprzedany przedmiot. Poniższa tabela przedstawia niektóre prowizje i opłaty za sprzedaż przedmiotu z danej kategorii:
Kategoria produktu Wartość procentowa prowizji Minimalna kwota prowizji
Produkcja dodatków
12%
1 zł
Akcesoria do urządzeń Amazon
45%
1 zł
Produkty dla dzieci (bez ubrań dla dzieci)
8% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży do 40 zł
15% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży powyżej 40 zł
1 zł
Uroda
8% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży do 40 zł
15% dla przedmiotów o łącznej cenie sprzedaży powyżej 40 zł
1 zł
Książki, muzyka, VHS, DVD
15 %
-
Samochód i motocykl
7% dla urządzeń elektronicznych do samochodów i motocykli
12% dla akcesoriów elektronicznych do samochodów i motocykli
15% dla pozostałych produktów samochodowych i motocyklowych
1 zł
Majsterkowanie i narzędzia
12 %
1 zł
Dom i kuchnia
15 %
1 zł
Biżuteria
20% za część całkowitej ceny sprzedaży do 1000 zł
5% za część całkowitej ceny sprzedaży powyżej 1000 zł
1 zł
Gry wideo — konsole
8%
-
Zdrowie i pielęgnacja
8% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży do 40 zł
15% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży powyżej 40 zł
-
Wszystkie kategorie wraz z prowizjami i opłatami znajduje się tutaj.
Opłaty Amazon

Koniec opłat? Niestety, jeszcze nie:( Amazon policzy nam dodatkowe opłaty za długoterminowe przechowywanie (jeżeli korzystamy z programu Fulfilment by Amazon) zapasów lub ich usunięcie, pobierze nam prowizję za zwrot towaru od Klienta oraz doliczy dodatkową kwotę za dużą liczbę wystawionych przedmiotów. Robi się coraz drożej…

Fulfilment by Amazon – usługa oferowana przez Amazon zapewniająca kompleksowe wsparcie na każdym etapie sprzedaży produktu. Polega na przechowywaniu, kompletowaniu, pakowaniu i wysyłaniu produktów przez centra realizacji zamówień Amazona. Dropshipping, bo tak nazywa się ten model logistyczny, polega na przeniesieniu odpowiedzialności za dostawę ze sprzedawcy, na dostawcę.
Opcje wysyłki
Amazon.pl oferuje sprzedawcom do wyboru 2 sposoby wysyłania towarów do kupującego:

Samodzielnie

Amazon pobiera opłaty za wysyłkę na podstawie kategorii produktu i wybraną przez klienta usługę wysyłki, a następnie przekazuje sprzedawcy kwotę w postaci zwrotu za wysyłkę.

Przez Amazon (usługa w ramach Fulfilment by Amazon)

Sprzedawcy przy użyciu planu profesjonalnego ustalają własne stawki za wysyłkę (z wyjątkiem produktów z kategorii: książek, muzyki, filmów wideo i DVD). Natomiast sprzedawcy korzystający z planu indywidualnego mają ustalone stawki za wysyłkę dla wszystkich produktów. Opłaty według stawki z tabeli.

Finalnie całkowita cena sprzedaży to kwota zapłacona przez kupującego, wliczając w to cenę towaru i wszelkie opłaty za dostawę lub opakowanie towaru.
3 x A: Allegro, Amazon, Aliexpress
Już niedługo nad Wisłą dla zwykłych konsumentów dostępny będzie kolejny, potężny gracz e-commerce. Analizując opłaty i prowizje dla sprzedających, można odnieść wrażenie, że oferowana propozycja cenowa przez Amazon nie jest korzystna. Amazon będzie musiał zachęcić sprzedawców do przerzucenia części sprzedaży na swoją platformę. Dla niektórych sprzedawców może nie być interesująca sprzedaż towarów poza granicami kraju – czyli to, czym wyróżnia się Amazon na tle Allegro. Nie zapominajmy również o azjatyckim gigancie AliExpress. Walka będzie równa, konkurencja zacięta, ale dla konsumentów oznacza to zazwyczaj same korzyści.
Czas pokaże, jak będzie wyglądał niedługo rynek e-commerce w Polsce.
allegro-amazon-aliexpress logo

Chcesz porozmawiać na temat możliwości jakie oferuje Amazon.pl dla Twojego sklepu?